Zatočte s vírusmi: Ochrancov imunity hľadajte v prírode

Jeseň sa tento rok veľmi netrpezlivo prihlásila o slovo. Leto poriadne ani neskončilo a organizmus našinca razom čelil veternému či sychravému počasiu. Práve nepripravenosť na rapídnu zmenu je vynikajúcou štartovacou čiarou pre prechladnutia alebo chrípku. Našťastie máme prevenciu len kúsok na dotyk ruky – v záhrade. 

Je samozrejmé, že vitamíny možno čerpať počas celého roka z rôznych zdrojov. V nasledujúcich riadkoch vám však odporúčame sezónne plodiny, ku ktorým sa poľahky dostanete na farmárskych trhoch, prípadne vo freshmarketoch.

Jablká a hrušky

Pokiaľ ide o imunitu, pokojne miešajte jablká s hruškami. Vďaka rozpustným vlákninám, ktoré znižujú hladinu cholesterolu, majú obe vynikajúce predpoklady pre prevenciu pred srdcovo-cievnými ochoreniami. Sú zdrojom vitamínov A, B1, B2, B6, C a kyseliny listovej. Navyše, obsahujú iba približne 95 kalórií. Podľa vedcov je najzdravšia jablčná odroda Red Delicious. Jej hrubá šupka obsahuje najviac flavonoidov – antioxidantov, chrániacich pred zápalmi, mikróbmi či vírusmi.

Tekvice

Po vyrezaní halloweenskych strašiakov si odložte bokom dužinu. Aj tepelne spracovaná obsahuje takmer 2 a pol násobok dennej odporúčanej dávky vitamínu A. Medzi svoje úlohy radí chrániť sliznice pred infekciami a je tiež kľúčovým pre fotosenzitívny pigment v oku. V zlepšovaní zraku tak konkuruje populárnej mrkve. Navyše, ak rátate s jesenným detoxom, ani z tekvice nepriberiete.

Cvikla

Ďalšou z nízkokalorických jesenných potravín je cvikla. Je bohatá na vitamíny B6 a C, kyselinu listovú, horčík, železo či draslík. Je jednou z mála potravín, ktorá má vysoké hodnoty betaínu. Ide o aminokyselinu zabraňujúcu kôrnateniu ciev, čím sa stáva hlavným ochrancom pred srdcovými ochoreniami. Pomáha aj pred ukladaním tukov v pečeni a mozgovými príhodami.

Kel

Príhodnou potravinou do vitamínového arzenálu je aj kel. Ak totiž chceme podporiť správne vstrebávanie dôležitého vápnika, horčíka či fosfátov, budeme potrebovať dostatok vitamínu D. Jeho najvýznamnejšou funkciou je starostlivosť o zdravie kostí, ich rast a regeneráciu. Nemenej dôležitá je aj jeho rola pri prevencii zápalových alebo autoimunitných ochorení.

Zemiaky

Je všeobecne známe, že zemiaky sú výrazne „efektívnou“ plodinou. Stačí uvariť malé množstvo, zľahka dochutiť a zasýtite sa na dlhý čas. V prípade, že si strážite kalórie, netreba mať obavy. Paradoxne aj tieto hľuzy napomáhajú k strate nadmernej hmotnosti. Samozrejme, nie vo forme hranoliek. Po zemiakových jedlách odporúčame siahnuť, keď potrebujete posilniť príjem vitamínov B6 a C, prípadne kyseliny listovej.

Dobrú chuť a veľa zdravia!